Wilda skrev:
[COLOR=blue]

Jag kramade ur filtret lite i det vatten jag tog ur för filtret

var väldigt igensatt ( det vat ett bra tag sedan jag kramade ur det)

Jag har aldrig tillsatt ngt nytt filter, bara kramat ur det värsta,

och alltid i det gamla akvariumvattnet, alltså inget nytt vatten[/COLOR]

Du gjorde helt rätt!

Wilda skrev:
[COLOR=blue]Detta var ingen mangrovrot, det stod bara XL rot.[/COLOR]

Det kan vara en sk mangroverot för det. Hur ser den ut? Färg, yta och så?

Wilda skrev:
[COLOR=blue]* Nej de alla mår bra, förutan att vattnet är te brunt :D[/COLOR]

Då skulle jag inte göra nånting hastigt. Håll bara koll på fiskarna så de inte visar några tecken på att de skulle börja må dåligt i några veckor framöver.

Wilda skrev:
[COLOR=blue]

Det finns inget annat i akvariumet som skulle kunna orsaka

att 5 fiskar dör på en dag.[/COLOR]

Mycket skumt!

Wilda skrev:
[COLOR=blue]Jag tänkte att de skulle få gå en vecka innan jag sätter i fiskarna[/COLOR]

[COLOR=blue]igen och då som du skriver ta lite ifrån de stora akvariumets filter.[/COLOR]

Låter bra.

Wilda skrev:
[COLOR=blue]Men det är ändå så fruktansvärt tråkigt att det gick så här,[/COLOR]

[COLOR=blue]man blir väldigt skeptisk till den nya roten, jag har haft plast[/COLOR]

[COLOR=blue]innan det vet jag ändrar inte på vattnets kvalitet.[/COLOR]

[COLOR=blue]Denna ggn tänkte jag ha i en äkta vara[/COLOR] [:o]

Jag har fortfarande väldigt svårt att tro att det var roten.. Men jag tycker ändå du ska ta tillbaka den till Hornbach, förklara vad som har hänt och be dem kolla roten. Kan det ha varit så att du (eller snarare dina fiskar) haft den extrema oturen att just den roten hade blivit utsatt för något miljögift innan den hamnade på Hornbach?

Wilda skrev:

[COLOR=blue]Vågar jag göra vatten byte på det stora akvariumet i dag ??[/COLOR]

[COLOR=blue]Så inget händer med dem, som många skriver det är te vattens[/COLOR]

[COLOR=blue]brunt men fiskarna ser att må bra ut, fast jag tycker det ser tråkigt ut[/COLOR]

[COLOR=blue]Mvh Wilda[/COLOR]

Själv tycker jag att det är grymt snyggt :D Fast det beror även på vad man har för bakgrund. Det ser t ex inte så snyggt ut i fall man har en blå bakgrund. Men har man en brun eller svart bakgrund funkar det hur bra som helst :p Och fembandsbarberna gillar det :)

Hur mycket brukar du byta? Du kanske kan byta något mindre i dag för säkerhets skull.