Ta ut rötterna, det kan vara en kombination av att du har högre hårdhet nu och rötterna. Jag har råkat ut för detta innan med rötter som bråkar i hårt, alkaliskt vatten. Gör som Katarina säger, tappa upp kallvatten (spola 10 minuter först) i ett rengjort badkar (eller någon annan behållare). Koppar brukar vara mest problem i nya hus (de nya ledningarna har inte ärgat ordentligt/ är av sämre material) och i låga pH. Jag har dock varit med om ett vatten som ditt (hög hårdhet och högt pH och där det var en ordentlig kopparutfällning. Tvärtemot all vetenskap. Orsaken till det klargjordes inte men en spekulation var att det någonstans fanns en felaktig ordningsföljd på rörmaterialet. Det går bra att kombinera gamla järnledningar med kopparledningar, men järnledningen måste komma först i strömningsriktningen annars så får man galvaniska strömmar som löser ut koppar. Kan du titta hur dina ledningar sitter - det får inte finnas en kopparlagning mellan två järnrör eller ordningen kopparrör - järnrör - tappställe. Med den åldern på huset så finns det med stor sannolikhet järnrör i fastigheten.
Hur ser man om det är koppar i vattnet, ja är det tillräckligt så färgas sanitetsporslin grönaktigt och blonda personer får ett lätt grönskimmer över håret.
Det finns akvarietester som fungerar ganska bra - Dupla hade en.
Eftersom du har ett annat akvarium som fungerar bra kanske man kan utesluta koppar (jag förstod inte det från början) men det är inte säkert eftersom just Malawi är mycket känsliga för koppar. Har du Malawi i det lilla karet också - ja då kan du nog utesluta kopparn.
Återstår rötterna - ta upp dem - men släng dem inte - det behöver inte vara dom men det är åtminstone min främsta kandidat just nu.
Nitritförgiftning tror jag inte på eftersom du har salt i och varför skulle du ha en ammoniaktopp så här sent? Vad vad det för medicin du använde - kan det vara så att du slagit ut all filtrering med den? Det skulle förklara en ammoniaktopp. Men jobba på rotperspektivet - det skadar i alla fall inte att ta bort dem.
MVH Lasse