Saruman skrev:När jag matar fiskarna så matar jag dom 3 ggr per dag 2ggr torr foder o en gång röda mygglarver
Akvariet är 90 liter
Har salt där har bytt 20 liter vatten igår tanken på nitrit halten men såg ingen skillnad alls
men fundrar på att bytta igen men 10 liter bara samt slam suga botten o se vad som händer då
Temp är 26 grader
Antal fisk vuxna är
4 black molly
5 guppy
3 platys
Samt en del yngel från platy o mollysar
Har vågor på ytan har 2 pumpar som renar vatten
en vatten pump o en luft pump
Vatten pumpen har en kapacitet på 600 liter i timmen
så nitrit halten borde ju inte vara någon fara tanken på pumpens kapaciet
Oj, det var mycket mat. Jag tycker absolut att du ska kolla nitrat. Man kan mata så mycket men då måste man byta lite mer vatten också för det blir mycket bajs. Man behöver även mycket växter som tar hand om nitratet.
Du kan ju ta med lite vatten till en zooaffär och be dem testa allt.
Börja inte stöka för mycket nu, ingen är ju akut sjuk. Om du brukar byta vatten en gång per vecka och 20% så öka till 3 gånger per vecka och 10 % per gång t ex.
Jag tror på att försöka hålla jämna vattenvärden, jag tror att berg o dalbana är skadligare än lite dåliga värden. Alltså hellre byta lite och oftare än att öka mängden vid vattenbyte 1 gång per vecka. [:-174]
Jag skulle också dammsuga botten i det här läget. 1/4 per vecka och då flytta på inredning, dock inte växter. Växterna skulle jag greppa över hela roten och rucka försiktigt på så att man inte skadar rötterna men att det kommer ut lite smuts och in lite syre till rötterna.
Men det är jag, alla gör olika... ;)