axeisi skrev:Okej.. Men Jag har ju inga planer att få räkyngel i det karet med fiskar. det gör förståss ingot om det blir det men har somsagt inga planer på det.
Hur ska jag inreda lekkaret då?
Räkvänlig pump, det finns en tråd om det.
Inte för grov sand, gärna som blir kontrast emot räkorna. Jag gillar mitt nya granitgråa grus. Ca 0,5, platta grus med runda kanter. Räkorna färgar ut mer emot mörk bakgrund.
Mina räkor gillar flytväxter som skuggar lite... Nu har jag sådana som slingrar sig efter ytan tvärs över hela karet i 60 L..
I 8-kantiga räkkaret har jag en stor flytväxt och sedan mossbollar.. De gillar alla former av mossor och mossorna trivs med räkor eftersom de håller mossan ren.
Crystal vill ha trärot för matsmältningen som sagt och de sitter nästan oavbrutet på dem, speciellt honorna har jag märkt. De med rom sitter i skuggan under roten oftast...
Ställ nyköpta växter i blöt i hink i flera dagar med flera vattenbyten och ta bort all vadd. De kan innehålla besprutningsmedel som dödar räkor. Azur säger att det tar några dagar att få bort det verksamma, skadliga ämnet.
Tänk på att räkor är känsligare än fiskar så kör igång karet ett par veckor innan du sätter i räkor och inte alla räkor på en gång. Köp på 2 olika ställen så du får färskt blod. Stoppa i typ 5 och vänta en vecka innan du köper 5 till, så du ser att de första mår bra.
Phu... Kom jag ihåg allt?!
Jo, doppvärmare på 25 grader, kolla med flera termometrar att det stämmer. [:-174]