Är ingen expert, men har viss praktisk erfarenhet. För mig känns det som fiskarna kom i lite fort. Den erfarenhet jag har är att ett nystartat akvarie "svajar", d v s värdena flyger fram och tillbaks, är mkt känsligt. Varför förstår jag inte, men min praktiska erfarenhet säger mig det. Blir betydligt lugnare med tiden. Framgår inte hur mkt växter, jag startade precis ett där jag "vräkte" i massa flytväxter efter att nitriten steg oroväckande, lugnade sig väsentligt om det nu beroende på det. Vidare mkt vatten från andra akvarier och kramat ut filter från andra samt tagit filter från andra i det nya. Sedan också är min erfarenhet att fiskarna tar inte "hand" om maten i början, de har inte lärt sig att "äta/var den är". Så man får börja mer än försiktigt så de vet var den kommer. Mitt nya verkar under kontroll nu, så jag utökar i morgon med de två sista fiskarna. Har varit igång tre veckor, först en utan fiskar, sedan succesiv istoppning och nitrivec/jbl:s motsvarig vad den nu heter lite varje dag.