axeisi skrev:Hmmm, är inte tetrorna och rom/yngel tjuvar?
kollade lite på andra dvärgciklider, Har ju inte bestämmt mig helt för kakaduor än.
kanske blir Boliviansk fjärilsciklid, är de större chans att få överlevande yngel med dom om man har pansarmalar? de är ju större och borde kunna försvara bättre.
Men båda de sorterna vill ju ha lung vatten, men pansarmalar och ancistrus vill ju ha fart i vattnet, hur ska jag göra då? =\
Vill ju att alla ska må så bra som möjligt!:D
Känns att om jag tar bort pansarmalarna så försvinner också SA känslan.
Aja ska tänka på saken.
Kan det vara så att om man har pansarmalar så lär sig föräldrarna att vakta bättre? har ju inga planer att odla och sälja men det skulle ju varit grymmt kul om de kunde överleva nått yngel:)
Om föräldrarna få träna så kanske de klarar det tillslut?
Sen hade jag ju tänkt att hämta sand från en sjö i närheten, Grus storleken är mellan 0.1-5mm funkar det tror ni? pansarmalarna vill ju kunna bökaomkring och dvärgcikliderna vill ju kunna gräva lite:...
Mvh Axel
Axel
[COLOR=black]Varför så bråttom? [/COLOR]
[COLOR=black]Börja med några Ap, komplettera med några Smycketetra eller Bilbukar.[/COLOR]
[COLOR=black]Vänta och se hur det utvecklar sig, kanske blir det bra med bara dessa fiskar?[/COLOR]
[COLOR=black]Om inte så kan du prova med Pygmépansarmal.[/COLOR]
[COLOR=black]Men undvik allt vad sugmalar heter![/COLOR]
[COLOR=black]En grundregel om man vill ha överlevande Ap yngel är att på natten ska bottenregionen sova![/COLOR]
[COLOR=black]Jag har själv ett 180 liters survattens biotop, med följande invånare.[/COLOR]
[COLOR=black]Schackbrädesciklid Dicrossus filamentosus 3 hannar och 2 två honor tyvärr:([/COLOR]
[COLOR=black]Apistogramma trifasciata 1 hanne och två honor[/COLOR]
[COLOR=black]Chokladgurami Sphaerichthys osphromenoides 3 st vet inte kön ännu[/COLOR]
[COLOR=black]Otocinclus vestitus 1 tre dog de första två veckorna, ska komplettera [/COLOR]
[COLOR=black]Siamesiska algätare Crossocheilus oblongus 3 st eftersom de är de bästa att hålla alger borta.[/COLOR]
Edit/ En Äppelsnäcka finns oxå
Själv har jag jobbat med att försöka få till biotopakvarium i många år men nu satsar jag på miljön istället.
Det råkar var så att Schackbräden är min favorit fisk och jag har länge velat prova Chokladguramis och de råkar ju vilja ha samma vatten:D
I naturen tror jag inte Ap och Pansarmalar är på samma ställe, även om de råkar vara fångade i samma flod!