Man virvlar alltid upp en hel del sediment när man slamsuger trots vattenbyte efteråt, är det i ett skyddat hörn med halvdåligt cirkulation kan dom nog initialt bli lite gladare. Cyanos är erkänt seglivade om dom inte har någon konkurrens, även när dom har konkurrens för den delen. Du har förmodligen gjort livet totalt sett sämre för dom även om dom diggade stöket såhär direkt inpå.
När dom börjar ge upp sig så klumpar dom ihop sig, och ofta är dom i ett svävande stadium direkt när ljuset går på. Under dagen så fastnar dom på sidorna på blad. Cyanosidorna brukar vetta imotsatt riktning till cirkulationen.
Tyvärr har dom väl ingen direkt anledning att gå och självdö. Den population du har kommer nog finnas kvar tills du antingen slamsuger bort dom eller nukar dom med GeneralTonic/mörkläggning.
Den enda gång som Cyano "försvunnit av sig själv" och "gett upp" är när jag haft bra sprutt på växterna (dvs höga syrehalter), bra cirkulation och mulmfritt så dom mest legat och lurpassat utan att föröka sig speciellt mycket. Dom kanske har ökat några mm i veckan men iom varje vattenbyte har jag sugit bort det jag kunnat och då försvinner dom efter ett tag "av sig själv".