Vilken härlig diskussion!
Som någon påpekade torde ammoniak eller nitritförgiftning var betydligt mycket värre, man kan göra en lista på saker som borde vara mycket värre för "offret" än att bli pirayamat; svält, ihjälmobbning av helt vanliga akvariefiskar, nitratförgiftning, syrebrist, och antagligen kan ni komma på ännu fler sätt för guldfiskar som både är mycket vanligare och oherhört mycket mer plågsamt för guldfisken.
Ett fel gör inte ett annat fel rätt, men att förfasas så väldigt över det här upplever jag en aning naivt.
Jag läste tråden lite slarvigt, men jag såg ingen som beklagade sig över hur pirayorna hade det, förutom att minst en av dom var enögd, vilket kan hända, så var de bleka och nervösa, de åt med uppehåll, dåligt med inredning, ljus botten. Hade de varit trygga (för att vara pirayor) hade de "avlutat" guldfisken betydligt snabbare.
Jag säger; Stackars pirayor!
Naturligt beteende för pirayorna att äta levande fisk, ja. Att guldfiskarna inte härstammar från samma vatten som pirayorna är väl ändå en relativt ovidkommande bisak i sammanhanget, Handlar det inte om lidande? Lidande som uppstår på grund av pirayaors naturliga beteende, eller är det skillnad på eurasiskt och sydamerikanskt lidande? Den individen är förmodligen uppfödd för att bli foder eller agn!
Tror nån att fisk som trålas för att bli fiskmjöl som ingår i pellets dör en bättre död?
Ska vi förfasa oss över allt foder som inte avlivas med droger så att de dör av lyckorus?
Är problemet att det är intressant att se effekterna av pirayornas beteende? För det verkar inte handla om lidandet.