- Personligen tror jag att vårt rättsväsende fungerar rätt bra. Visst finns det orosmoln, men, man skall inte måla fan på väggen för då står han snart i farstun! Det som oroar mig ibland är tex. tingsrätten som skall behandla massor av mindre förseelser/brott men är så överbelastade/underbemannade att många ärenden blir liggande upp till flera år!

Ett betydligt större problem är att tingsrätten är så okunniga att deras utslag kunde ersättas med att kasta tärning. Rätten att överklaga begränsades just pga att så många tingsrättsdomar överklagades och blev ändrade i högre instans. Tingsrätterna borde helt avskaffas, inte få mer arbetsuppgifter.

Ett annat orosmoln är fotboja. Elektronisk fotboja anses vara en lysande framgång, med mycket få som smiter - men där har jag en skojig historia.

Min flickvän blev för två år sen påkörd på ett övergångsställe. Hon blev lindrigt skadad, och föraren smet från platsen. Vittnen tog hans registreringsnummer och min flickvän kunde identifiera honom från foto.
Polisutredningen kom till slutsatsen att det var visserligen hans bil, men det var inte han som körde utan nån som var väldigt lik honom, eftersom han hade fotboja i Umeå och loggen visade att han inte varit därifrån.

Så jag är inte riktigt lika entusiastisk över fotbojor som de flesta.