Tack

C.Ciklid skrev:
Ja. Jag skulle försöka skaffa någorlunda jämnstora diskusar just för att få någorlunda jämn utveckling på dem och för att minimera att ev. få hack kycklingar.

Njae.. ibland kan man märka att en könsmogen hane kan vara väldigt gruffig mot allt och alla. Men så kan även en hona vara. Hanar brukar få en bredare panna/puckelpanna. Man kan även se skillnaden på vissa individers fenor. Men låt säga att det är när diskusen är runt 10-12cm som man lättast kan börja se skillnaderna. Efter 12cm är det oftast man kan plocka ut hane/hona utan större problem.

Framförallt bra vattenkvalité. Vattenbyten 1-2ggr veckan, kasnke mer beroende på vad du matar med. Oxhjärta är ett såkallat "broilerfoder" som många matar med, men även många anser vara olämpligt foder. Jag matar mina med bla. oxhjärta. Noga att inte ge dem hjärta med mycket vitt slagg i. Det kan göra diskusen sjuk. Stendkermix är ett uppskattat foder, likaså artemia. Räkmix brukar åxå gå ner. Sedan finns det olika granulat att köpa.

Personligen matar jag mina med oxhjärta, stendkermix, artemia, räkmix och tillsätter vitaminer i foder. Matar med med dessa grovfoder så måste man sköta vattenbytena ordentligt. Mina matar jag 3-4ggr/dag.

Vill man inte mata med oxhjärta kan man göra egen mix på kycklinghjärta. Den behöver man inte rensa på slagget. Den är även fetare.

//Camilla

Mina ser nästan ut som den diskusen du har som profilbild.
Jag köpte "Tropical D-50 Plus" fling foder igår, duger det som alternativ?
Har även köpt fryst foder i form av tubifex och svarta mygglarver från akvarieteknik, kan jag mata med det?
Funderar på att skaffa flera i samma storlek under veckan.
Ska man hålla sig till samma färger/teckningar eller kan man blanda?