Du har missat det särklassigt viktigaste av allt - det jag skrev i början.

Nämligen - om 15 år existerar inte akvariehobbyn längre pga myndighetsrestriktioner.

Börjar inte akvarieorgansiationerna jobba aktivt i miljö- och djurskyddsfrågor så spelar det ingen roll hur himla bra hemsidor som finns, hur himla bra akvarietidningarna är etc. etc.

Bra! Hade missat det som du märkte. Det svåra som jag tror är att kunna komma in och visa intresse i detta. För mig är "jobba aktivt i miljö- och djurskyddsfrågor" något som känns väldigt abstrakt. Det är jätteviktigt men tyvärr ingen vanlig akvarist kan göra på en handvändning. Inte jag i alla fall. Det är rävar med din kunskap och insikt som (tycker jag) är rätt män och kvinnor för arbetet. =)
Det känns som att ämnet är så omfattande att det kräver en heltidstjänst helt enkelt.

Janne Ekström vet jag är väl insatt i Brasiliens förslag om "effektivisering i buskiga och snåriga områden" och detta egentligen bara för att det kom upp på NCS hemsida. Annars hade detta passerat min dörrmatta helt obemärkt. Som sagt, det kräver ett speciellt intresse för just den här typen av frågor.

Vad jag egentligen vill ha sagt är att jag tror att det är lättare sagt än gjort att jobba aktivt i miljö- och djurskydds frågor. Det är mina tankar om det hela. Detta ligger inte prioriterat i min syn på hobbyn - det är därför jag kan så lite om det.