Filtret har ganska stor betydelse.
Har man ett underdimensionerat filter får man ammonium svängningar och låga syre nivåer som triggar alger.
Även om du matar utanför karet så misstänker jag att paddan åtminstånne i bland gör sina behov i karet, och som du vet så kan det ju komma en hel del ;)
Du ska naturligtvis inte ta bort vare sig UV-röret eller sol-spoten, men frågan är hur länge du har tänt. 10-12h räcker. Längre ljusperioder gynar bara algerna.
Vad gäller filtrering så tycker jag personligen att du minst ska ha ett filter som är avsett för den dubbla volymen om inte ännu mer. Anledningen är att en padda skitar ner mer än samma kar med fiskar (och det är ett kar med fiskar som filtret ar specat för).
Själv har jag ca 200l vattenvolym med 30W UV-rör en 35W Sol-spot och 2x11W lågenergi.
Till detta kör jag ett Fluval 404 ytterfilter. Karet står helt utan ljus från fönster.
I karet går 3st kartsköldpaddor 10-15cm som alltid matas I karet utan problem.
Jag har inga alger över huvudtaget. Visserligen går det även en fullvuxen ancistrusmal i karet så den hjälper ju till lite, men den är knappast hela orsaken till algernas frånvaro.