Ok, nu har jag varit väldigt dålig på att uppdatera. Men det har ändå hänt lite saker! Förra onsdagen fixade jag och min flickvän iordning akvarierna. Bilderna får tala för sig själva!
Bild1: Jag började med att tappa över "allt" vatten från den fungerande Malawitanken till det nya akvariet, för att få med lite bakterier och annat bra. Det gjorde jag med hjälp av ett pumphuvud. Det var lite lite stökigt i rummet medan jag höll på :)
Bild2: Jag tömde även Malawitanken på sten och annan inredning, den fick en total make over :)
Bild3: När karet var tomt, skyfflade jag all sand mot bakrutan och sen lyfte jag akvariet i framkant medan min flickvän sköt in sådana här bitar under de fyra fötterna längs framrutan. Karet lutade innan, det gör det inte nu :D
Bild4: Ytterfiltren är igång! Inte mycket ytrörelse från dem...
Bild5: ..men när Eheimpumpen väl kom igång så!
Bild6: Baksidan av filterutrymmet. De två filtermattebitarna är var vattnet kommer in bakom bakgrunden, men inte fisken. Tyvärr blev den här delen inte så bra, den vill gärna flyta vilket har gjort att sand kommer in i en glipa under den. Ska bytas ut vid nästa flytt!
Bild7: Filterutrymmet bakom bakgrunden i Malawitanken. Blev grymt bra måste jag säga! Omöjligt för fisk att komma in, bra med filtermassa.
Bild8 & 9: Så här ser Tanganyikatanken ut, inredd och klar. Grumligt vatten + kass kamera, men man får ju en idé iaf.
Bild10: Båda akvarierna up and running, dags för fiskköp! Det blev 6st J. regani till Tanganyikatanken..
Bild11: ..och 8st röd zebra till Malawitanken.
Bild12: De koppades in under 1.5 - 2h och släpptes sedan i! Innan dess testade jag vattenvärdena och tillsatte bikarbonat. Vattnet landade på ungefär pH 8.0 och gh 8.
Bild13: Röd zebrorna i Malawitanken bekantar sig med framrutan.
Bild14: Kass kamera som sagt.. Men här simmar Jullarna i det stora karet!
Nu en vecka efter att jag släppt i fiskarna verkar alla trivas och äter bra. På lördag har jag tänkt utöka besättningen i båda akvarierna, då blir det multisar i Tanganyika och troligen Maingano i Malawi!