Svetter skrev:
Anledningen till musslors kortlevande i sötvattensakvariet är vad jag förstått beror på det mesta på svält. Bara för att de ser ut att musslorna äter betyder inte att de äter.
Bra poäng, musslor hade jag glömt bort. Ja, de äter endast växtplankton, och det har man sällan eller aldrig tillräckligt mycket av i akvarium.
Jag menade dock snäckor ur släktet Radix/Lymnaea, särskilt Stor Dammsnäcka, L. stagnalis. Jag har provat flera gånger, och de lever nån månad, lägger ägg som kläcks men inga ungsnäckor syns till... och sen dör de. Vet som sagt inte vad det beror på. Kanske de kräver visst foder (kiselalger?).
Se upp litet med iglar. De verkar vara mer opportunistiska än vad åtminstone jag trodde.
Med tanke på hur artrikedommen av iglar så tror jag att även de är ett värda ett försök. Men de gäller nog att hitta rätt arter, vissa lever ju enbart på lägre sjuk som insektslarver och snäckor, andra på fiskar och vissa som blodigeln på alla ryggradsdjur. Vissa iglar tror jag säkert skulle fungera som perfekta snäckbekämpare i akvarier.