Mumin skrev:Sjysst jobb!
Täta vattenbyten är ju också bra så att du får ut näring ur karet. Äppelsnäckor och små Ancistrus är ju bra på att äta alger och de håller ju växterna rena.
Jag har under våren fixat ett akvarium som var väldigt grönalgsbevuxet, dock inte grönt vatten, och det som har gjort att balansen har tippat över är det tjocka gruslagret och den ökade växtmängden.
Sen böt jag filtret för det var på tok för litet, och nu har jag kunnat flerfaldiga fiskmängden.
Nå_Nirvana_Nu skrev:Efter du gjort det du vill, som redan är skrivit i tråden, så kan du även använda Easycarbo ( något slags "flytande kol"), giftigt i för stora mängder, rätt använt ska det tydligen få fart på växter och verka giftigt för alger.
Grattis till initiavet att ta tag i saker på det viset du gjort. BRA:)
men läs först på om det. finns en massa trådar både här och på plantswap om Easycarbo med delade erfarenheter.
/ NNN
Okej!
Äppelsnäckor och små ancistrus ska inte vara något som paroonerna går på?
Jag hade tänkt ringa dem senare, så får hoppas att jag får jobbet, och sen ska vi planera vidare och så kan jag höra om de kan betala sakerna jag ska köpa in, som sand(vilken?) och annan inredning.
Om det nu blir så, vad tycker ni att jag ska satsa på? Jag funderar på ett sydamerikanskt biotop, men många, många tetror och sedan kanske några corys och scalare. Innan så har pizzerian haft endast stora och "coola" fiskar, som ålar, synodontis..
Eller..
Så satsar jag på lite mer färg och tar in fiskar från asien också, alltså sällskapsakvarium. Jag menar, det är ju inte bara jag som ska kolla på akvariumet:D