MAdden skrev:
Jag måste säga att jag är väldigt tveksam till räkor. Men det kan väll inte vara så enormt svårt att hålla en bra balans i ett litet akvarium.

När man talar om ett akvarium i balans så kan man nästan utesluta små kar, det tog ex mig själv nästan 2 år att få ett 40 liters kar med 15cm råda och extremt tät växtlighet att bli självgående, med bara en ancistrus dolichopterus och en miljard snäckor hade modernatur tillslut tagit över ansvaret och byggt om det till en jordbottenburk.

Att hålla ett sällskapsakvarium ska ju vara roligt och om du undrar varför de flesta som kört fisksoppa i 5 år eller mer håller baljor från ett par hundra liter och uppåt så beror det på att ju större volym desto lättare är det att bibehålla en vattenkemisk balans, det är himla charmigt med små burkar rent estetiskt och den praktiska biten med flytt och liknande ska vi bara inte tala om men när det gäller att hålla en specifik vattenvolym "över strecket" utan en massa humörsvängningar så pratar vi inte om guldfiskskålar och 30 liters baljor..

För din egen skull råder jag dig att i alla fall gå upp till runt 60-100 liter för att göra det enkelt och bra för dig och dom fiskar du tänker hålla.