Björn Johansson skrev:
I den direkta innerstaden finns det inte några akvariefiskaffärer, eller , jo en, i Nordstadens köpcentrum, "Femman"... men de har mest de absolut vanligaste fiskarna, neontetror, scalarer, svärdbärare och några till. Säkert inget fel på den affären, verkar vara välskött, kanske inte alltid personalen vet allt om de fiskar och växter de säljer, men som sagts verkar vara välskött med friska fiskar och så, men då ett begränsat sortiment.
Femman har ett par coola fiskar faktsikt.
Bla Humlamal, Pictus mal och Långsträckt Pansarmal.
På Hisingen ligger Herkules zoo, Herkulesgatan, du får slå upp det i gula sidorna. Närmaste spårvagn är 5, 6, och 10, hållplats Vågmästareplatsen, därifrån ungefär 500 meter att promenera.
Bästa butiken jag har besökt. jag har dock inte besökt Trop Akvarieimport.
Borta i Kungsladugård, i Majorna ligger det två zooaffärer alldeles nära spårvägen också. Tag 3 eller 9 till hpl Ostindiegatan, gå ett eller möjligen två kvarter österut, så ligger där zoobutiken "Guldfisken" om den nu inte bytt namn, där på gatans norra sida.
Mycket med amerikanska ciklider och tetror i den butiken. När du tröttnat där så gå upp till Mariaplan och ta där 11 mot centrum, åk bara en hållplats, vid Godhemsgatan går du av, i höret där ligger det ytterligare en liten butik, som jag nu glömt namnet på.
Affären vid ostindiegatan är nedlagd.
den andra heter Godhems Zoo.
Killen som sköter fiskarna där är bortrest mellan April och Oktober.
De som är kvar och jobbar där nu kan inte ett jota om fisk.
Vasa Zoo finns tyvärr inte kvar.
När du ändå är ute och åker spårvagn så kan du åka tillbaka mot centrum med någon av linjerna som går i Vasagatan, Vasa zoo, är en omtyckt akvarieaffär, jag har inte själv varit där på flera år, men den skall vara bra. 1 och 3 stannar alldeles i närheten, och litet längre bort stannar 7 och 10, Vasa-Viktoriagatan respektive Vasaplatsen.
Sist men inte minst: Förrutom Top Akvarieimport, som jag inte har besökt, så måste jag säga att skribenten frågade efter en "Akvariebutik" och några renodlade sådana finns inte vad jag vet.
Godhems Zoo är bra när Stefan jobbar. Han är kunnig och kan beställa hem vilka fiskar man vill ha. Bara man vet va dom heter på latin.