- Själv gillar jag alla former av dokumentärer på TV. Och program där man bygger. Eller river. Eller skapar. Kan fängslas av program som handlar om olika hantverkare. Eller program som beskriver udda personligheter.
Skulle vilja göra en programserie om livets vardagshjältar. En lång hyllning till alla de som arbetar i det fördolda. Ofta med usla arbetstider - dåligt betalda - aldrig sedda - men med ett hjärta för sin uppgift som är större än direktörers fallskärmsavtal.
Det kan vara inom äldreomsorgen - i skolan - på kommunen - i ett litet företag - på landet - i storstaden. Det kan vara en mjölkbonde som kämpar för att få familjegården att överleva - en konstnär som aldrig blir erkänd - en barnmorska som aldrig har möjlighet att ta ut inarbetad tid. Det finns massor av vardagshjältar i vårt land.
Små energiska kuggar som håller samhället igång. Sällan hörs de klaga. Med böjda ryggar och ömmande knän stretar de på dag efter dag - alltid med målet att göra sitt bästa.
Deras umbäranden drunknar i rubriker om "idol-ola" och "fame-kurt" och "bonde-olle" och "vem tar hon" och "han tar henne" och "kör-allan". Psedokändisar som passarerar revy på ett radband och bara efterlämnar ett stort tomrum av intighet.
Vi hyllar och dyrkar alla dessa "kändisar". Vi kan allt om deras liv. Vi frossar i deras fyllor och skandaler. Vi dreglar av åtrå av att få läsa om deras otrohet eller drogmissbruk.
Mitt förslag till TV-serie är inte glamoröst. Det är inte "tittarvänligt". Det säljer inte reklam. Det lockar inte till säljande tidningsrubriker.
Men.
Det visar att ett land klarar sig inte utan alla dessa personer. De är detta lands ryggrad - hjärta och lungor. Utan dem förtvinar landet och dör en långsam sotdöd.
...tycker jag utifrån mitt lilla perspektiv!