Azur skrev:
Jag vill nog påstå att det visar vilken pump som har huvudsakligen grovporigt filtermaterial som biobollar, och vilken som har huvudsakligen finporigt filtermaterial som filtermatta.

Bägge filtren kom utrustade endast med filtermatta som förfilter, samt eheim med en finporig utloppsmatta, efter det fylldes dom med exakt samma filtermaterial.
Azur skrev:
Eheims tryckhöjd är 2.8 meter, fluvalens 3.3 meter, dvs fluvalen är klart starkare.

Det hjälper inte hur stark fx5'an än är om den inte håller måttet, eller ja håller överhuvudtaget, jag tror att fluval skulle tillämpa ett hederligt rättesnöre och dra tillbaks den pumpen, "gör om och gör rätt.
Azur skrev:
Det är möjligt, men Eheim har märkesfanatiker, och jag får såna vibbar av den här recensionen.

Tja, bara att läsa slutklämmen som skrevs 10 månader efter huvudrecensionen så ser du att den är gjord av nyktra människor inom hobbyn.

"'We had no less then 5 ...yep 5 out of 6 FX5's exhibit problems with simply stopping all together or clogging after only a couple of weeks resulting in very slow flowrates.
I now have only 1 FX5 in operation out of the original 6.
I have had zero problems or issues with the Eheims.
I must conclude that the Fluvals are not nearly the same quality as the Eheims."