Hej!
Vad roligt att du ska sätta igång ditt akvarie!
Jag tycker det låter smidigast o plantera innan du häller på vattnet, du borde komma åt bättre då kanske. Men jag antar att du kan göra som du känner för.

Jag tycker du kan köpa några fiskar (2-3 st) ganska så snart. Det måste ju ändå finnas fiskar i akvariet för att de goda bakterierna ska bildas. Du kan också hälla i nitrivec, som gör att dessa bakterier bildas lite fortare. Ca 24 timmar efter du hällt i det kan du lägga i fiskarna. Du kan ju också kolla innan så att ph värdet är hyffsat bra.

Jag kan nog hålla med om att inte börja med malar om man inte tänkt ge dem extra tillskott av mat (tabletter, grönssker m.m.). Men det borde man göra alltid. Så ger du dem bara algtabletter (Hikari Algae Wafers är jättebra!) går det alldeles utmärkt att börja med en mal, t.ex Ancistrus. Du kan också ha Pansarmal, ca 5-8st. Dom gillar att leva i en liten grupp. Jättesöta och trevliga fiskar! Men de gillar inte salt i vattnet.

I början ska man helst bara ha i några fiskar (2-4 st). Sedan kan du fylla på efter någon månad med några fler, när vattnet blivit stabilare. Fjärilsciklider kan nog vara ganska känsliga. Jag har två st och det har inte varit några problem, men får man tag på känsliga sådana (vilket det finns många) så är det svårare. Dvärggurami är också ganska känsliga, men de är ju jättefina och passar ju till ditt akvarie storleksmässigt. Du skulle säkert kunna skaffa sådana (en hona och en hane) när vattnet blivit riktigt stabilt. Guppy är en bra fisk att starta med. Helst några fler honor än hanar, så att de inte blir jagade så mkt. Ålar och räkor vet jag inte så mkt om, men det fungerar säkert bra! Sen finns det ju massaor med fina tetror som man kan ha ett litet stimm på.