Den parasit som orsakar bukvattensot är alltså ett gisseldjur eller flagellat och finns i alla akvarier, fiskar osv.

Det som vid nästan alla tillfällen orsakar sjukdom hos fisk är stress i olika former med resultatet att fisken blir försvagad och insjuknar.

Dom flagellater som finns i ditt filtermedia kommer inte att kunna göra mer skada på din fisk efter att fisken blivit fullt frisk än dom gjorde från första början innan fisken blev mottaglig, men om fisken efter att den tillfrisknat dessutom ställs inför stressen av en omstart av akvariet utan den extra hjälp som ett ingånget filtermaterial erbjuder så ökar risken för att fisken åter insjuknar i bukvattensot, vita prick eller någon annan parasitsjukdom.

Att behandla mot bukvattensot är ingen garanti för att fisken kommer att bli frisk och vissa fiskar kommer att vara tvungna att återbehandlas, både med metronidazol och andra preparat så frågan man måste ställa sig är, om det är rätt att behandla fiskar som är för sjuka eller om avlivning är det enda rätta.

Varför Waterlife skriver att metronidazol inte skadar filterbakterierna när (grov höftning) ungefär hälften kommer att hämmas av antibiotikan vet jag faktiskt inte utan den frågan tycker jag att du ska ställa till dom, möjligt att dom menar att eftersom octazinet är såpass svagt att den skada som åsamkas de anaeroba bakterierna är försumbart, men jag vet som sagt inte.

Jag frågade tidigare om du matade med röda mygg eftersom det misstänks att flagellater och även andra parasiter följer med röda mygglarver.