Azur skrev:De allra enklaste dvärgarna är nog afrikanerna, både centralafrikanska och tanganyika-dvärgar är över lag skottsäkra fiskar. Huvudproblemet med dem är deras aggressivitet, men en afrikan som är både snäll och tålig är den som HJ-C nämner, dvs Tomasi-ciklid. Tåliga men något mer aggressiva är t.ex. Nanochromis transvestitus och Pseudocrenilabrus-arterna. Jag har alltid brukat rekommendera vanlig palettciklid, och har själv aldrig upplevt den som särskilt aggressiv, men så många rapporterar att den är för aggressiv för dem att jag kanske får sluta rekommendera den.
Av de fiskar du nämner är Apistogramma hongsloi, röd dvärgciklid, i särklass svårast. Jag får säkert pisk för detta av apistogramma-folket, men apistogrammor är enligt mig över lag rätt ömtåliga fiskar. Cacatuoides är nog den tåligaste, så det är ett bra val.
Apistogrammor är inte parlevande, så köp inte ett par, köp en grupp, dvs 3 honor och en hane.
Fjärilsciklider är inte direkt svåra, men de är extremt kortlivade och är nog dessutom mer känsliga än dina övriga. Jag avråder inte från dem, men du kan ju vara medveten om att du kommer att behöva "fylla på förrådet" då och då.
Dorsigera är genomtrevliga och tåliga fiskar. Finns inget dåligt att säga om dem, utom kanske att de kan vara skygga. Kurvciklid är väldigt lik dorsigera, fast svagare färgad. Jag tycker inte det finns anledning att ha bägge två (och gillar själv dorsigera bäst).
Vad för stimmande fisk hade du tänkt dig? Jag rekommenderar att du har två-tre grupper av något som drar omkring i hela akvariet - platies, guppies, snälla tetror... - för att distrahera cikliderna.
Men äter inte cikliderna upp tetrorna ? MVH Simon