A C-son skrev:
Det du skrev nu är med all säkerhet mycket viktigt och jag är övertygad om att det gäller alla typer av mänskliga relationer. Människor funderar oftast på vad de kan få ut av olika relationer/situationer istället för att fokusera på vad de kan stoppa in i dem. Återigen - vi LÄR oss att det allra bästa är att bry oss om våra medmänniskor (eller hur?) men det är i regel vår besatthet av andra människor/förutsättningar som orsakar problem. Krig/bråk/missförstånd etc etc är resultatet av att vi fokuserar på vad andra tycker/tänker/känner/menar/säger/gör etc etc. Den vise inser att det inte spelar någon roll, bara hur vi förhåller oss till det. Att t.ex "må dåligt" är en dålig förutsättning. Det kan låta radikalt men den lyckligaste/nöjdaste människan är förmodligen den mest självcentrerade.

Nej, det håller jag inte med om. Det finns många människor som fokuserar sig på sin olycka. Egentligen är all form av depression egoistisk. När jag är nere så kan jag önska att jag kunde jobba som volantär ett tag för att sluta fokusera på mig själv och min olycka.. :D

Nej, jag menar att man inte ska engagera sig i att hjälpa andra och glömma sig själv eller rent av gömma sina egna problem i andras.. ;)
Varför går man så in i att hjälpa andra, det finns ett behov där och det är frågan om varför???
Lagom är bäst i alla lägen, tycker jag... ;)