Dysnomia skrev:Tycker att det friskt missbrukas ordet "deprimerad" och "depression" här nu!
Ger mig lika fadd smak i munnen som frasen "ryck upp dig!" när man verkligen lider av en depression. Håll isär begreppen!
http://www.vardguiden.se/templates/Article.aspx?Articleid=3409
Ja, sorry.. Sitter och jobbar och är inte hinner inte sitta och pilla med formuleringen. Helt klart är det skillnad och en riktigt depression kan ju vara rent fysisk orsak till. Men jag tror att den som är deppig tycker lika illa om att hör "fasen ryck upp dig" :D Uttrycket används slarvigt i vardagen också av hela svenska folket.. det är lika bra att du vänjer dig... ;) De flesta vet ju skillnaden...
A C-son skrev:Egoism är kopplat till begreppet behov. De flesta behov vi anser oss ha är enligt mig illusioner. Det handlar om perpektiv. Illusionerna övertygar oss bl. a om att vi måste slippa fysisk och psykisk smärta för att kunna vara/bli lyckliga. Barnaföderskor kan intyga att smärta och lycka inte är oförenligt. Jag lärde mig detta mycket tidigt då jag nästan hela mitt liv tränat kampsport. Den självcentrerade har tagit makten över sig själv och sina känslor, den egoistiske blir ofta ett offer för dem. Lyckan är ett beslut, inte en upplevelse.
Hmmm... Jag måste fundera lite tror jag..
Solen skiner ute!!!! Åhh vad jag älskar sommar och sol!!!! [:-174][:-174][:-174]
Jobbar hemma och passar valp, lugnt och skönt!!