Jo, det är klart att jorden utvecklas, men just nu så har vi en landskapsomvandling som inte tillför ett enda dugg, i form av nya arter, utan det som pågår är en enorm utarmning. Om vi vill att vissa arter, både djur och växter ska finnas kvar, så måste man ha riktade åtgärder.
Inte att förglömma att det ständigt pågår en diskussion bland biologer om huruvida vissa arter ändå skulle försvinna för att de ligger i utkanten av sina utbredningsområden.
Men då är man inne på det riktigta finliret.
Att bevara naturtyper som ängar, skogsbryn, urskog, brandskog (Tyresta) är däremot både möjligt och önskvärt.
Det finns idag ingen som helst "äkta" vildark i Sverige utan allt är format och påverkat av människan. Så det som är naturhistoriskt är också kulturhistoriskt.

Jag är inte så jättehaj på kulturväxter, men det finns både trädgårdsföreningar och ganska mycket litteratur om gamla trädgårdsmiljöer. Idén är jättebra.
spontant tänker jag på pioner, bondsyren, schersmin, narcisser av den gamla, doftande sorten (du kan få lökar av mig i höst), humle, aster, men det finns de som kan detta bättre än jag.