Yes! Nu har jag äntligen fått över mitt lekpar till lekburken. Det var en pärs! Herregud. Att fånga hanen i ett välplanterat 600-liters utan att välta hela rummet skulle inte bli det lättaste tänkte jag, men, jag hade galen tur. Släppte ned lite flingfoder för att locka fram "besten".

Ned med håven och - nej - ja - nej. Hade den rackarn i håven men på något konstigt sätt tog han sig ut. Därefter drog han en repa runt hela akvariet så det dunkade och stänkte åt alla håll för att avsluta det hela med att simma rakt in i - håven! Vi blev nog lika förvånade bägge två! Bara att hiva ned hanen i en plastbytta som stod bredvid.

Att fånga honan var dock en annan femma. Hon envisades med att kryssa runt mellan alla svärdsplantor. Men med lite list lyckades jag i alla fall manövrera henne in i håven. Phui! Sedan var det bara att "koppa i" dem i den väntande lekburken.

Lekburk och lekburk. Snarare ett flott hotell. Har gjort iordning med stenar, växter och rötter. Burken är på cirka 200 liter vilket borde räcka. Har försökt få en bild på de lyckliga nyinflyttade men det vill sig inte. Hanen är lite stygg mot honan som får hålla sig undan lite. Hon har hittat ett perfekt gömställe mitt bland en grupp med anubis.

Hanen tappade iofs intresse för henne i samma ögonblick som jag slängde i lite foder. Mat är tydligen viktigare än kärlek. (hm - känner igen mig lite där)

forts följer....

En bild på hanen: