Det kan mycket väl vara så att olika akvarister har olika erfarenheter. Jag ser två möjliga skäl till det. Dels är det här troligen ganska intelligenta fiskar med ett komplicerat socialt system baserat huvudsakligen kommunikation med elektriska impulser snarare än syn, hörsel och doft. Det är alltså mycket svårare för oss att förstå vad som händer och det kan bli större individuella skillnader i beteende. Dels så går Black Ghost under ett enda vetenskapligt namn i handeln, nämligen Apteronotus albifrons. Det har under de senaste åren visat sig att det i själva verket rör sig om minst 10-talet arter och att flera arter kan vara importerade, kanske med helt olika beteenden.
Jag har sett revirstrider mellan ungdjur när jag har tänt belysningen mitt i natten. Tittar man i akvariet bara på dagen ser man inget bråk men dom verkar bli färre...
Fisken har såvitt jag vet odlats en gång vardera i Finland och Norge men inte i Sverige. Stora akvarier, 500 liter eller större, med mycket gömställen, och en god portion tålamod verkar vara ett sätt att få avkomma, men ynglen konkurrerar så det blir oftast bara enstaka yngel.
Dom påstår bo i hålor i strandbrinken, men jag har bara lyckats fånga dem bland rotsystemen i flytande öar av vatenhyacinther och gräs (camalotes) i större floder.
Det finns ganska mycket vetenskapligt skrivet om dem.