Oviktigt, tonåringar som pryglar småbarn förtjänar att gråtandes krypa hemåt, sen skiter jag i att analysera vidare.
Jag och grabben cyklade ner till effkå(ica) en sen kväll förr förra veckan, han låg väl 20 meter framför mig i svängen när han cyklar in i ett gäng 15-16 åringar som kickar boll mitt i gatan medans dom promenerar framåt, hoppar fram och skämmer grabben så han cyklar omkull och ställer sig över honom och skriker, tror du på fullaste allvar att jag i den situationen lugnt stiger av cykeln och ber killarna att sluta?
En senhöst för typ sju år sedan lubbade jag ner till samma affär(stänger elva på kvällen) kommer kutande ett par minuter i när jag ser ett gäng på 6-8 kids som står på andra sidan gatan i korsningen godhemsgatan/kungsladugårdsgatan och tokskriker, skiter la i dom men ser samtidigt en äldre herre i 90 års åldern som brukade spankulera majorna runt iförd tyrrolerhatt och lodenrock, stödd på käpp med ryggen krökt i 90 graders vinkel typ 50 meter ifrån dom.
In i butiken som är folktom, plockar lite grejer och är i kassan inom nån minut, killen i kassan slår in mina varor och precis när jag ska betala reser han sig upp och säger" Sparkade dom ner honom?" Jag går till dörren, öppnar och tittar ut och där står gänget med mammas och pappas bästa barn och trampar och sparkar och spottar på gubben i tyrrolerhat som ligger rakläng i rännstenen nedanför trottoaren.
Det bästa var när en av tjejerna i gänget hysteriskt börjar skrika åt mig att "Du får inte slå oss, vi är barn."