ansjo skrev:
Jag tycker karet ser riktigt bra ut:D!

När allt har torkat bör du nog fylla upp karet med endast vatten för att kolla så dina raster släpper igenom så mycket vatten som man vill. Filtermatta med silikon plus torv på kommer nog att försämra flödet ganska duktigt, men det får ett senare test utvisa.

Vad var det för misstag du hunnit göra då?

Kul att du tycker att karet ser bra ut ansjo, det ger mig lite mer mod i att fortsätta.;)

Mina tabbar hittills som jag ser det: Jag skulle haft betydligt mer växter från första början i lillkaret och fått stabila vattenvärden utan nitrit innan jag stoppade i de första firrarna. (Även om de verkar må prima).

När det gäller stora karet, så tänkte jag aldrig så långt att rasterna kunde bli helt tilltäppta pga att jag för stunden tyckte att det var en lysande idé att inga firrar skulle kunna slinka in bakom bakgrunden. Blev väl lite nojjig när jag fiskade upp tre fisklikar när jag rengjorde karet. Men jag skall testa att fylla karet och se hur bra det drar. Jag är dock lite orolig för att om jag nu drar bort mina myggnät så lossnar rastern från ramen och då är jag riktigt illa ute. Jag kommer nämligen inte åt dessa från baksidan.:(

Uppdatering i övrigt:
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nitritvärden fortfarande inte riktigt ok i lilla karet (två eller tre från vänster på färgskalan) men jag orkar inte trixa i kväll, så jag hällde bara i 20 ml Nitrivec och håller tummarna och kollar i morgon. Jag hänger en svart T-shirt över ena kortsidan när jag åker till jobbet, så ingen dagsljus skall kunna komma in den vägen. Skall sätta dit en likadan bakgrund som nu finns bakom karet sedan… – kanske.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Bild på karets placering i rummet. Fönster mot norr.[/SIZE][/FONT]
http://s281.photobucket.com/albums/kk240/TinaMUppsala/?action=view&current=placeringlillakaret.jpg

För att få bukt på nitriten förutom att byta vatten och hälla i Nitrivec undrar jag följande:

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Borde jag dammsuga ut fiskskiten, eller röra ner det i sanden? Borde jag byta filtermattan i filterpumpen mot en större? Den som finns i, är lite knappt tilltagen i mitt tycke. Det kanske är helt fel att byta i detta skede? Jag kanske kan lägga en ny filtermatta i karet i blöt och byta först när det legat där i några dagar?:confused:[/SIZE][/FONT]