Det hantlar som jag har nu är nog sex år gamla vid det här laget. Jag köpte ett par stycken unga fiskar samtidigt och har kvar tre av dessa, en vanlig och två guld. Den underutvecklade guldhanteln är alltså halva storleken av sina kompisar. Deras hemvist har de senaste sex åren varit mitt 720 liters akvarium som har stått i mina föräldrars hus medan jag har flyttat runt bland studentlägenheter utan 2 meters ledigt väggyta. Under denna tiden har de bott med ett par praktbotior och några sajicor. För ett par veckor sedan började jag flytta dem till ett nyinköpt akvarium på 450 liter som får plats i min lägenhet. Jag flyttade först den lilla hanteln för att se hur han trivdes med de andra fiskarna och dem med honom. I helgen flyttade jag de två andra. Det är alltså inte förrän nu som den lilla hantelcikliden har börjat ge sig på den stora hantelcikliden. Du får gärna hjälpa mig med vad det kan bero på.

Ja, för att komma till övriga arter. Tanken var från början att köra på amerikanska ciklider som funkar med hantel. Men eftersom jag köpte ett begagnat akvarium så fick jag ett antal bonusfiskar nämligen skalar, rödmunstetror, praktbotia, malar i diverse storlekar och en siamesisk algätare (några bilder finns på min pres). Dessutom hade en vän till mig problem med ett par sorgmantlar som var på hans räkor, så därför gick jag med på att ta hand om dem. Förutom ovanstående så bor de med sina tidigare akvariekompisar sajicorna.

Jag var ganska skeptisk över om hantlarna skulle fungera med rödmunstetrorna. Tetrorna var hyffsat storväxta när jag fick dem, men det var ändå en påtaglig storleksskillnad, minst sagt. Där har försvunnit två stycken tetror sedan jag började introducera hantlar så jag vet inte än om det går eller ej. Jag räknar dem varje morgon och försvinner där fler så får jag ta upp tetrorna.

Intressant att du nämner åldern 2-5 år. Detta kan ju förklara varför jag fått uppfattningen av att de är lugna. Under stora delar av denna period av mina fiskars liv så bodde de i ett 720 liters akvarium med några sajicor. De hade ordentligt med simutrymme och de gånger de lekte (har bara hänt tre gånger så vitt jag vet) så hade de bra möjligheter för att hålla sitt revir utan att vara på andra fiskar.

De gick med andra fiskar en period också, när de var 1-3 år ungefär. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilka fiskar, men jag har haft hantlar sedan jag köpte akvariet på 720 liter och med dem har jag haft zebraciklid, blåciklid, eldbuk mfl.