AllaFiskar skrev:
Jag tänker börja med att säga att de allra, allra flesta man kommer i kontakt med här på zoopet är fantastiskt trevliga och ger råd/svarar på frågor eller bara har synpunkter på vad man skriver om efter bästa förmåga och i vänskaplig ton.

Men ni vet hur det är; går man över tio övergångsställen på en dag så är det den där enda som höll på att köra på en vid grön gubbe man minns på kvällen.

Så är det även här; jag har själv råkat ut för det en eller två gånger och läst det när andra drabbats många fler gånger. Och det är det där otrevliga/snorkiga/oförskämda svaret på en helt normal fråga. Inte helt ovanligt är det inte ens ett svar, utan skribenten har bara drivits av ett okontrollerbart behov att vara oförskämd.

Varför?

Ofta handlar det om att mångåriga akvarister idiotförklarar någon som kanske hållit på i ett halvår eller kortare. Eller så är det någon annan som anser att frågeställaren formulerar sig fel. Eller vad som helst.

Jag tänker inte peka ut någon, ni vet själva vilka ni är, och säkert många andra också, för det är ofta samma personer.

Jag har några råd som kan hjälpa er att bete er hyfsat:

Har du mångårig vana av akvarier och tycker alla som inte har det är idioter - minns att en gång var du den där nybörjaren.

Är det jobbigt att svara på samma fråga mer än en gång: låt bli. Tala inte om att den du svarar är en idiot och svara sedan i allafall i någon gudsnådlig ton, låt som sagt bara bli.

Helt säkert finns det någon annan som vet minst lika mycket och kan svara istället i en trevligare ton.

Läser du ett inlägg eller en trådstart som du tycker är stenkorkad: låt bli att kommentera.

Inget blir bättre av att du talar om för skribenten att du tycker den är en idiot; det är fullt troligt att du sårar någon och den som verkligen framstår som en idiot är du själv.

Jag "hänger" också på ett politiskt diskussionforum med både en vänster- och en högersida, där det tyvärr ofta förekommer dyngkastning och förolämpningar. Trots att det inte heller där tillför något positivt kan jag till en viss del förstå det där, vi tycker helt annorlunda ochen aspekt av intrenet är att man på gott och ont "säger" saker man aldrig skulle säga IRL.

Men där står vi för helt skillda saker och är meningsmotståndare.

Till zoopet har vi däremot alla sökt oss för att vi har något gemensamt, och varför oförskämdheter och förolämningar ska behöva förekomma här, det begriper jag inte

Mycket mycket bra skrivet. Håller med dig till 110%.