Guy Palm skrev:
I stället för att öppna trådar och påstå att de flesta äldre akvarister är snorkiga och oförskämda ..

Om du läste mitt öppningsinlägg så borde du ha sett att jag tvärtom påtalar att den absoluta majoriteten av dem man kommer i kontakt med här är väldigt trevliga och välkomnande. Detta gäller även de "flesta äldre akvarister".

Det kan antingen vara som så att de inte själva anser sig ge ett snorkigt svar, eller så kan de ha menat något annat än vad det ser ut som i skrift, eller så kan det t.o.m. vara som så att läsaren missuppfattar svaret.

Det skrivna språket kan nämligen mycket lätt missuppfattas och jag har själv rätt ofta i efterhand gått in i mina egna inlägg och ändrat något som jag skrivit. För när jag själv läst igenom det efterår så har jag upptäckt att - det där skrev jag väldigt otydligt och låter mycket mer negativt än vad som var avsett.

[quote]

Det handlar inte om att man (jag) reagerat på "tonfall" eller sett något jag missuppfattat för att det varit "otydligt" När jag ger "idiot" som exempel i öppningsinlägget är inte det någon slags samlande term för en attityd, utan vad som rätt upp och ned stått i inlägg när frågor blivit ställda

[quote=Azur;1156730]Det har jag. Många gånger, när svaret inte varit det frågaren velat ha.

Jag säger som jag sagt förr när den här frågeställningen varit på tapeten:

1) Anser man att en sån här tråd är nödvändig, så kom med specifik kritik, tack. Svepande kritik av typen "vissa måste vara trevligare" tar ingen till sig, men alla får vatten på sin kvarn.

.

Jag anser inte att min kritik är speciellt "svepnade". Jag vänder mig emot att man kallar nybörjare och mindre erfarna akvarister för idioter och andra nedsättande tillmälen, samt förlöjligar dem i öppna trådar.

Men OK. Jag trodde man kunde ha denna diskussion med vuxna människor på ett forum dit vi alla sökt oss för att vårt intresse sammanfaller. Så är uppenbarligen inte fallet.