Akvariet är på lite mer än 300 liter (126 cm långt) och inrett med bambu, fin rödaktig sand under en hel del löv och en massa rötter. Är detta fullständigt fel om jag befolkar karet med Malawi eller Tanganyika ciklid

Nja, håller du bara koll på pH så är det väl OK. SEdan är det självklart oerhört biotopfel, men det spelar väl ingen roll om man tycker det är snyggt. Det är lite som jag en gång i England blev bjuden på makaroner med vaniljsås - det gick väl att äta, men ändå kändes det fel på något sätt;)

Men innan jag tar det definitiva beslutet - är det verkligen så krångligt at sänka ph och göra vatten mjukare, tillsätter man inte bara några droppar av ett lämpligt preparat varje gång man byter vatten?

Nej det är inte så krångligt att sänka pH.

Man tillsätter lite salt till vattnet om man har Malawi eller tanganyika har jag förstått.

Behöver man inte

Är det otänkbart att ha räkor i ett ciklidakvarium av den här storleken (det blir små ciklider), det finns ju räkor i tanganyikasjön även om det inte verkar finnas i akvariehandeln.

Finns det kräft eller groddjur i de stora afrikanska ciklidsjöarna som passar i ett akvarium eller i akvaterrarium med inspiration därifrån?

Det finns krabbor, men de är svåra att få tag på, gömmer sig mycket och är suveräna på att lämna akvariet om det finns minsta lilla glipa.

Är Tanganyika-ålen för stor för mitt akvarium?

Gränsfall - också den är suverän på att lämna akvariet i minsta lilla glipa.