eriksson-5 skrev:
okej jag vet att det står i tråden men jag orkade inte läsa igenom allt igen... är det svårt att sköta om räkor....

Nej, jag tycker inte det iallafall. Jag kan tänka mig att det finns vissa räkarter eller sorter som kanske kräver lite mer, vad skall vi säga, koll på vattenvärden och en striktare skötsel. Men, med de räkor jag har - så har jag gjort som jag brukar göra, kollat upp de grundläggande skötselråden och utgått från dessa, fixat till karet, ljus, substrat, växter, filter, pump o.dyl. Sedan helt enkelt bara i med räkorna. När jag startar upp olika kar så brukar jag, efter det att djuren har åkt i, vara ganska noga med att låta karet vara helt ifred - givetvis med nogrann kontroll på hur fiskarna/räkorna verkar må och acklimatisera sig. Verkar allt vara i sin ordning är det vanlig standard-akvarieskötsel som gäller: regelbundna vattenbyten och lite rensning av skit som samlas på bottnen. Detta enkla förhållandesätt funkar, och har alltid funkat för min del.
To cut a long story short; Jag tycker det är lätt att sköta räkorna, dom sköter sig i stort sett helt själva!:)