Grodlund skrev:
När jag tar ett kryddmått med artemiaägg och kör glassburksmetoden så får jag så mycket artemia så mina fiskar inte klarar av att käka upp dem på 2-3 dagar.

Så är det för mig också. Jag har mat i överskott i 2-3 dagar (tills det surnar) ur ett kryddmått åt mina 7 Danionella och 8 Gobiopterus. Visst, det är små fiskar, ungefär som en vildguppy-hane, men det enda de äter är artemia, och jag matar dem 2-3 gånger om dagen.

Jag fick faktiskt, på fullt allvar, sämre med artemia när jag körde PET-kläckning. Det är möjligt jag fick mer första dagen, men kulturen surnade inom ett dygn pga att det var så mycket skal så totalt sett fick jag ut färre artemia ur samma mängd ägg. Plus att det för oväsen, är geggigt, och svårare att skilja artemian från skalen.

Jag tror allt beror på kvaliteten på äggen. Har man bra ägg innebär ett kryddmått verkligen en jäkla massa artemia.

Notera f.ö. att brineshrimpdirect inte rekommenderar mer än en halv struken tesked ägg per liter vatten ens med luftning. Det motsvarar lite mer än 2 kryddmått.