Lutt skrev:Statistiken är tyvärr dränkt i denna tråd men för ca 100sidor sen:D
Om det var en delstat eller USA kommer jag inte ihåg men nåt av det var det iaf. Om du hade orkat läsa hela tråden(vilket är ett heltidsjobb) så har jag som du nämner även från olika länder....Allt från bett, attack, dödsfall och mentalitét.
Nähe och hur kan du krossa den "myten"? Vad jag har läst, hört och sett så kunde de inte lita på en hund som var misantrop, den gick inte att träna på samma sätt som andra gaming dogs.
Jag har läst att de fick avliva en hel del Tosa Inu, Akita och mastiffer pga. de var människohatare. Men jag är beredd på att ändra min åsikt om du vet att det är falskt och om du har en källa.
Sen en annan viktig sak är att folk hakar upp sig på hundens storlek, det är inte storleken på hunden som gör hur kraftet i bettet blir, ett V-format huvud har mycket mer kraft i bettet än en hund med brednos.
Nåt var det i i alla fall, skriver du när jag efterlyser din statistik om att retrievers är den ras som toppar bitstatistiken.:confused: De raser som leder statistiken över allvarliga bettskador/dödsfall är pitbull och rottweiler -nästan överallt. Jag gillar rottweiler, så missförstå mig inte. Denna ras gör mycket nytta i samhället - i rätt händer. Har själv haft hand om ett par stycken och kännt många fina hundar, men har också sett hur illa det kan gå när aveln och handhavandet brister.
Vad du sett vet jag inte, men du har definitivt läst och hört för mycket när det gäller kamphundar. När det gäller linjebildande kamphundar som bitit folk och varit känt folkilskna, så räcker det egentligen med att jag nämner Bullyson som ett exempel. Men för att ge ett par namn till, så torde Chinaman, Zebo och Bolio räcka. Om inte det räcker så finns det en massa till jag kan nämna. Hur friskt avlas det inte på de hundar som har dessa i sin stamtavla. Och därtill mycket tajt inavel på dessa.
Nu har du fått lite tips så du kan kolla upp på t.ex. google hur dessa uppskattade och friskt avlade kamphundar var till lynnet. Ge mig nu ett exempel på en duktig kamphund som blivit avlivad för att den bet någon, så kan vi diskutera vidare.
Om tosa, akita och mastiffer och vilka som fick avliva dem, kan jag inte uttala mig om för det vet jag inget om, och du ger ingen källa heller.
Det är klart att en liten hund inte kan orsaka lika mycket skada som en större som därtill kanske är avlad för att göra just skada. Det är betydligt enklare att värja sig mot en ilsken 5 kiloshund än en 16 kilos uppåt dito.
Och det är relevant i diskussionen vill jag påstå! Vill du hellre bli biten av 2 kg chihuahua eller 20 kg pitbull? Jag väljer alla gånger chihuahuan.
Det krävs absolut mer nervfasthet och hundetikett av en större hund än en liten, det är min bestämda åsikt. Och det hänger inte enbart på ägaren utan det är en avelsfråga.