erikthur skrev:
Jag har för mej att insändar-redaktionerna förbehåller sej rätten till att redigera alla inlägg. Därav följer att man inte kan kräva att att en insändare publiceras oredigerad. Dessutom publiceras heller inte alla insändare som skickas in till tidningarna. Ni kan ju tänka er hur många insändare aftonbladet och expressen får dagligen. I alla fall innan internet kom till.

Jag skrev massor av insändare en gång i tiden och de flesta kom in i lokalpressen men få om några kom in i rikspressen. Än idag ser man ju insändare av rikspolitiker som av någon underlig anledning till slut publiceras i någon lokaltidning till vilken politikern ifråga ibland saknar lokal anknytning till.

Jag vet inte vad du är ute efter - men allt som jag skriver måste du ifrågasätta.
Jag skrev i mitt inlägg om "tidningshistorien" att de förbehöll sig rätten att redigera inlägg.
Jag är mycket väl medveten om att de inte kan ta in alla insändare (jag har själv blivit refuserad många gånger).

Det jag tyckte var för jävligt är att det uppenbarligen är fullt lagligt att redigera insändare så att de får motsatt betydelse. Då får ordet redigera en helt annan betydelse - nämligen att tidningen förbehåller sig rätten att "förvanska" insändare.