ansjo skrev:
Det låter som om de drabbats av torpedsjukan, något som ungfödare ganska lätt får. Om det beror på avel eller inre tarmsjukdom eller vad det nu kan vara, har jag inte en aning om och personligen har jag aldrig lyckats bota en fisk som fått detta.

Man kan se i ganska god tid vad som är på gång med fisken och jag har provat att salta i karet och fisken har blivit bättre ett tag för att sedan återgå till sjukdomen och till slut dö.

Jag tar alltid bort de fiskar som ser misstänkta ut även om dte tar emot men det är inte inavel för jag har köpt från olika stammar. Jag köper alltid friska och välmående fiskar , som det ser ut i affären eller från odlaren men så blir de sjuka efter ett tag. Jag har bra pump och försöker göra allt rätt och så blir det såhär:-(.
Hur ska jag nu göra? Är det "bara" att ta bort misstänkta fiskar ( jag har inga kvar nu i akvariumet som ser konstiga ut) och fortsätta som vanligt? Kan jag införskaffa nya fiskar för jag har så lite nu i det akvariumet?
Kan jag föra över de platyna som finns kvar i det akvariumet till mitt andra friska akvarium eller är det dumt?