Jag hade kråka som liten, två stycken. Jag höll dem som friflygande, dvs de kom och gick som de ville, men fick mat, lek, och kel (ja, kråkor är keliga).
Eftersom sommaren gick var de borta mer och mer, vi såg att de började hänga ihop med vilda kråkor, på slutet kom de hem bara någon gång i veckan. Sista gången vi såg dem var i september; de kom när vi ropade deras namn, men då fick vi inte ta i dem eller komma närmare än 3-4 meter längre.
Kort sagt: åtminstone kråkor återanpassar sig själva rätt bra, åtminstone om de är fler än en. Nu är mitt intryck av kajor att de kanske inte är riktigt lika smarta och självständiga som kråkor, men jag misstänker att om den får kontakt med vilda kajor så kan den också kapa banden alldeles själv.
Vad vill du själv med kajan? Vill du ha kvar den som friflygande husdjur så ha det, det är ingen som lider av det.
Ang. förkylningen: jag har mest erfarenhet av papegojor, och de blev förkylda när vi blev det, och de frisknade till när vi gjorde det. Tror inte det är så allvarligt.