jag försökte läsa igenom och använde sökfunktionen och så men hittade inte något om hur ofta de ynglar av sig, fick precis yngel på mina Black Endler Pond, VAP04 idag och tänkte när jag skulle vänta mig att de får igen eller är det ungefär samma som när de blir könsmogna och hur många yngel de får, att det beror på fångstställe?
Tror inte att det varierar så mycket beroende på fångsstställe,dom kan föda sin första vid tre månaders ålder ,efter en dräktighet på cirka en
månad (altså könsmognad vid 2 månaders ålder)men det är under optimala betingelser.
Dessa tycker jag är väldigt stora när de föddes...trodde nästan att jag missat födseln med några dagar tills jag tittade på honan då hon hade ett yngel som stack ut ur henne :) blev ca 7-8 yngel vad jag sett hittills
En lustig egenskap är att honorna producerar små kullar med stora yngel
när dom unga men sedan får mindre storlek på ynglen fast stärre kullar
ju äldre och stärre dom blir .
Hur gammal kan en vanlig guppy bli?
Hur gammal kan en vanlig endlers guppy bli?
Ungefär 3-4 år kan man räkna med att både vanliga guppy och endlers blir
men det kan naturligtvis variera endel (fiskar som går varmt och får mycket mat brukar växa snabbt och bli könsmogna snabbt och producera mycket avkomma men samtidigt åldras snabbare.Det motsatta brukar gälla fiskar som går svalare och får mindre näring.