Edlund skrev:Jag tog faktiskt bort mitt meddelande jag hade skrivit.Men visst jag vet många handelsnamn är hel skumma.Man får väl gå efter det som folk nämner mest.Ex nu som Hypancistrus Zebra.Sen så kan väl jag erkänna att eftersom du inte e lika insatt (tror inte det iaf) som mig med L-malar så kanske det inte e så enkelt för dig heller att veta vad som är rätt lr inte :) .Det är inget lätt jobb du har så jag ber om ursäkt att jag ryte till lite där.Lätt hänt på en söndag innan frukost :)
Det finns inget som heter rätt ens när det gäller vetenkaskapliga namn och hur skall det då finnas det när det gäller handelsnamn.
Så du har missförstått det hela om att det handlar om att det skulle handla om att jag inte är tillräckligt insatt när det gäller L-malar (vilket jag säkert inte är heller) så att jag inte vet vad som är rätt eller fel om handelsnamn.
Jag tycker själv många gånger att handelsnamn är klart missledande, men min uppgift är ändå inte att vara domare och bestämma att detta är fel, detta är rätt (även om det är inom områden där skulle råka vara den som vet bäst). Jag räknar helt enkelt bara upp de handelsnamn som användes.
Detta har ju dessutom den fördelen med sig att de som har köpt fisken under den "konstiga" handelsnamnet hittar arten när personen söker på Zoopet och får på så sätt också reda på hur den skall skötas.
Just detta att folk skall få info om hur en art skall skötas är ju det primära med Zoopets artbeskrivningar.