Mischka skrev:
Fiskarna är i USA så ring inte polisen... Företaget som säljer fiskarna tar 6ggr mer betalt för glofish än vanliga danios. Som allt annat handlar det om pengar. För att få tillstånd och allmänt godkännande hävdar de att fiskarna skapats för att bekämpa miljöförstöring. Det låter väl smart och kostnadseffektivt? NOT!

Sanning är att forskare i singapore klonade in ett par olika fluoroscerande gener drivna av en muskelspecifik promoter, sedan sålde fisken vidare. Allt annat är BS.

Förövrigt behövs bara vanligt lysrör för att de skall fluoroscera fint. De mår bra!

Annars är det en forskargrupp i Boston som korsat två olika zebror som saknar pigmentgener, resultatet är helt genomskinliga zebrafiskar! Man ser äggen, skelettet, allt! De skulle vara coola att ha. Dessa fiskar har däremot ett ädelt syfte eftersom de används för att studera tumörer och annat i levande fiskar.

Nåväl nu visste jag inte att Skåne låg i USA (du har angivit Skåne i din profil), men gärna för mig:p

Självklart handlar det om pengar, men det gör väl det mesta så det finns väl inget som hindrar att man också skapar fiskar för miljöändamål för att tjäna pengar på detta.
det är mycket möjligt att du har rätt, men jag tror ändå inte på ditt påstående innan du har verifierat det eftersom jag hört så många påstå det motsatta.

Det finns för övrigt redan flera fiskarter i naturen som är genomskinliga utan att man skall behöva skapa sådana;)