zebrayngel tips

Hade inget att göra på jobbet så jag kollade upp fakta om fiskarna som miljökämpar;) Det finns så vitt jag kan se inga bevis för att de kan användas till att bekämpa miljöförstöring. Det enda som finns att hitta i vetenskapliga publikationer är ett par rader i en sammanfattningsartikel: "Another (förutom som "prydnadsfisk") potential application of GFP transgenic fish is for biomonitoring purpose if GFP expression is under control by some inducible promoters such as by heavy metals and by estrogens. Currently we are producing such biomornitoring zebrafish and medaka using a heavy-metal inducible promoter from the hsp25 and an estrogen-inducible promoter from a vitellogenin gene."
D v s jag antar att deras ide (resultat finns ännu inte publicerade) är att man skall ha fiskar till att simma i vatten från förgiftade vattendrag och om det blir lite gröna så indikerar det att det finns östrogen eller bly i vattnet. Jag är ganska säker på att detta varken är billigare eller tillförlitligare än kemiska analysmetoder. Fast det finns säkert fortfarande gruvor som har kanariefåglar.
Förresten så har jag fått en massa yngel från mina glofish x leopardzebra. En del är gula och röda! Förra omgången dog dock. Försöker mata med baby brine shrimp. Finns det något bättre till de små stackarna?