Johanski skrev:
Bubbel:

Grejen är den att den varit dålig en längre tid, bättre och sämre till och från, och ville nu ge den lite tid för sig själv, vilket den verkar uppskatta mycket. Jag är bara paranoid då jag är så väldigt fäst vid mina tigerbarber, helt klart de häftigaste fiskarna jag haft. Livliga är dem, de kommer t.o.m. och biter mig i armhåren när jag sätter ned min hand för att greja i akvariumet. Älskar dem verkligen :)

MaxB:

Tar absolut inte illa vid mig, men det känns så tungt att låta den dö när jag vet att räddningen kan vara nära, dvs. mer tigrar i karet och den kanske blir mer accepterad av gänget då. Funkar det inte då heller så låter jag tiden utvisa vad som händer.

Dock är jag inte säker på att den är utmobbad, då jag inte ser de andra ge den speciellt mycket stryk. Den bleknar dock så fort den kommer i stora karet, simmar ibland med huvudet ned mot botten och skakar på fenorna. Det kan ha varit så att den inte pallade uppstarten av karet, vem vet.

Tackar iaf för omtanken :)

Alla fiskar man har är ju alltid... nästan som barn... och man vill dom alltid väl - så jag förstår precis vad du menar och vad du känner!
Men... alltid detta "men"... om du har en fungerande grupp tigerbarber så kanske just denna individ inte riktigt har vad som krävs för att ingå i gruppen - detta fenomen uppstår väldigt ofta i akvarium, där de stora flod- och sjösystemen inte kan återliknas och där de individer i fiskbesättningen man har, inte klarar "trycket" och kanske, som i naturen, äts upp eller dukar under - och helt enkelt måste dö. Det är för jävla trist - och kan få den bäste akvarist att vackla och känna att det är lika bra att lägga av - men det är något av en "naturlig" avgång - ett kretslopp som måste få existera.

Jag hajar vad det är du försöker åstadkomma med din tigerbarb - att rädda den o.s.v. - Men, dagarna är åtminstone över för min del, när jag tog mig an enstaka individer, som hamnade snett, och sätta dom i andra miljöer, där dom inte passade in - bara för att rädda dom...

En annan sak är om det handlar om sjukdomar - men då är tomma karantän- och sjukdomsakvarier bättre att använda - där man medicinerar och noga studerar de sjuka fiskarna.

Nåväl, jag hoppas ändå att du får ordning på din tigerbarb och att räkorna snart slipper ett hungrigt "monster" i sitt kar!:)