defdac skrev:De bruna partiklarna är kiselalger förmodligen för att du under en längre tid haft låga fosfathalter. PMDD-doseringarna kommer råda bot på det.
Hygrophilan påvisar ljusbrist, det är därför den ser bra ut högst uppe vid ytan där ljusmängden är störst och har tappat alla äldre blad. Fosforbrist kan också påskynda detta. PMDD-doseringar kommer alltså till viss del hjälpa även mot det i sinom tid.
Filtermassan ska lukta jordigt och friskt, luktar det ruttna ägg har det förmodligen fastnat för mycket organiskt material i det som inte kunnats brytas ner kanske pga dålgia syrenivåer som i sin tur kan bero på för dålig sprutt i filtret, som i sin tur beror på att det fastnat för mycket skit i det. Underdimensionerat filter med avseende på vilken belastning det varit på det, eller att du varit lite för sen med att göra rent det.
Det är fin balansgång mellan att låta ett filter vara för rent och för skitigt. Är det för rent så kan inga nyttobakterier frodas i det och är det för skitigt så kommer bakterierna sänka syrenivåerna och tillslut kvävas till döds. Svängande syrenivåer tillsammans med svängande ammoniumnivåer brukar trigga alger, t ex kiselalger...
Tack så mycket för svaret!:)
Samtidigt som jag började göda med PMDD så köpte jag ett nytt lysrör. Philips Aqua relle 15 w. Är det dugligt? Det var för ca 4 veckor sen.
Vet inte hur jag ska få mera ljus för det finns inte plats för något mer i locket som är på akvariumet.
Innan jag började med gödningen var växten väldigt fin och spreds sig någolunda. Det har kommit nu efter gödningen och nya lysröret och väldigt fort har det gått utför med växten.
Så det jag ska göra är att fortsätta med gödningen som jag gjort hittills och hålla koll på filtret, stämmer det? [:o]
Filtret luktade aldrig ruttet ägg men väldigt unket, då har jag kanske bara väntat lite förlänge innan jag gjort rent det.
Jag har en ancistrus för jag fick en massa kiselalger tidigare och de försvann väldigt fort med malen men det ser inte likadant ut nu och partiklarna i vattnet fanns inte heller tidigare.
Men då undrar jag bara en sak till om jag nu har förstått det andra rätt. Jag fick tipset om att skaffa K2SO4 till Hygrophilan, behöver jag det?
Fosforbrist- hur fixar jag det?