Johanski skrev:Har inte svaret på alla dina frågor, men ett par iaf.
Neontetrorna är nog en fisk jag skulle ha startat med i ditt fall, kanske en 10 st iaf då de är så små. Startade själv mitt 350L med 10 tigerbarber och det har gått utmärkt, och de är rätt känsliga har jag hört.
Malar ska man generellt inte starta med, då det inte finns några alger för dem att mumsa på i början, så kör på tetror om det är vad du vill ha :)
Personligen älskar jag finkornig sand, och många fiskar föredrar faktiskt den sanden. Det finns ju av lite mörkare variant om det är något du föredrar. Om du ska skaffa finkornig sand så skulle jag rekommendera att skaffa ett gäng malaysiska sandsnäckor också, de gräver runt i sanden och luftar den, sen kommer de upp på natten och käkar upp rester på botten. Praktiska städmaskiner!
Ett gäng pansarmalar hade varit kanon för ditt kar, tror jag, om du skaffar finkornig sand. Kanske ett gäng såna här:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=301
Jag är själv nybörjare på det här med akvarium, och jag säger bara: Fråga mycket och sug åt dig infon du får.
Hoppas mitt svar hjälpte :)
MVH Johan
Det låter ju vettigt tycker jag, så får väl fundera lite pa valet av fiskar, men tack så mycket för hjälpen! :)