Tack för era svar!
Johanski - jag tillsätter PMDD en gång i veckan.
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Efter mitt sista inlägg åkte jag för att hämta medicin mot svamp, samt lite annat.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Köpte Mycopur mot svamp (de hade inte Fungistop) och Medimor (mot lite allt möjligt) samt mera Nitrivec och Ketapang.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Väl hemma började jag leta efter de försvunna fiskarna. Jag plockade bort javamossan och ekbladen från och under stora roten för att fixa fritt vattenpassage. Sedan tömde jag karet så att utblåset var precis ovan vattenytan. På detta sätt har jag fått ett rejält vattenflöde i karet.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Och se! Det gav resultat tre svarta neoner, stendöda, nästan vita till färgen flöt fram. En saknas fortfarande. Den är säkert lika stendöd och blek den. Jag får se om vattenflödet fixar fram den. Vill helst inte börja rota under roten och bland växter för att inte stressa mina övriga fiskar för mycket. Och sedan det ytterligare trista även en död kardinaltetra flöt fram. Den var dock fullt färgad och såg inte ut att vara konstig på något sätt. Jag ser inget konstigt på de kvarvarande kardinalerna heller.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nåt skit är det ju mina fiskar drabbats av. Jag vill dock inte börja hälla i mediciner när jag inte riktigt vet vad som är på gång, eftersom det dödar de bra bakterierna också och fem svarta neoner tycks må bättre än igår. Kanske tillsatte jag ketapanget för sent för de fiskar som dog. Jag menar att det gått för långt på dem, medans de som är kvar inte var lika hårt drabbade och därför verkar repa sig. Och är det neonsjukan lär ju inga mediciner hjälpa ändå.:confused:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag tror att jag dubblerar dosen ketapang och chansar på att detta naturmedel som inte påverkar de goda bakterierna fixar det hela. Det är värt risken anser jag. Om det hjälper finns det ju ett bra alternativ till kemiskt tillverkade mediciner.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Men om fler firrar dör får jag omvärdera mitt beslut. :confused:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Svamp brukar väl inte döda så här snabbt? Det kanske är neonsjukan i alla fall.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Kommer inte att utfodra i detta kar på ett par dagar nu utan bara följa utvecklingen.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT]