tälje skrev:
1. Finns det fakta som säger att en person med mindre kunskaper löper högre risk att hundar utför hundattaker än en person med höga kunskaper. 2. Och vilka personer ska förbjudas ha hund? 3. Bör även hundskatt införas igen så dessa problem minskar?

1. Tyvärr kan jag inte svara på detta med ett procentsats men det är ganska skälvklart att någon som "kan" hundar är bättre än en nybörjare. Naturligtvis finns det folk med en pondus som gör att hundar bara tyr sig till dom och låter dom ta ledarrollen fast dom aldrig haft hund.

2. Jag tror inte att man skall förbjuda folk att ha hund i annat fall där det handlar om grovt upprepat djurplågeri eller en medveten träning av hundar för att hota och skada folk. Det jag tror på att man får gå en utbildning innan man skaffar hund för att överhuvudtaget få hunden. Om man har hund utan utbildning så kan man inte försäkra hunden eller vara med i några aktiviteter mm. Man kan göra så att ägaren blir fullt skadestånds utan försäkringshjälp vid skador om utbildningen saknas mm.

3. Vad skulle hundskatt hjälpa i detta?