söta trevliga djur om än olagliga
de tar alla fiskar som har fenor men funkade med botia, platy och snabba fiskar så länge som fiskarna inte är korkade nog att ta maten ur kräftornas klor.
De "leker" vid skalömsning och då bär de rom (hermafroditer är de inte alls) men de kan spara "paket" till flera romkullar
Hur många ungar det blir beror på hur akvariet ser ut...
Har man flera kräftor kommer de slåss om ytan och ibland går det riktigt hårt till...
tappade klor växer dock ut så nästa skalömsning så har de en ynklig ny klo
utöver det så kan jag av egen erfarenhet tala om att de är hopplösa på växter...är som att ha en gräsklippare i akvariet och alla vackra plant flyter på ytan...
De grisar ner både när de äter och skiter så räkna med fula kiselalger och cyano osv i karet (går ju förvisso hålla undan med svamp)
Livslängd upp till 25 år om de sköts...
meeen de var personliga och egensinniga och de roligaste saker jag haft i karet hittills=) även om jag aldrig skulle skaffa en igen
med tanke på att de är olagliga* att ha så hade jag lämnat tillbaka dem...
Skaffa en signal eller flodkräfta istället...eller filterräka eller monsterräka(finns varianter som ser ut som kräftor)
*(men ta kontakt med jordbruksverket för de var himla osäkra på om det verkligen gällde privata akvarier när jag pratade med dem)