Diwa skrev:klart är i vart fall att det som de är rädda för är risken för kräftpest då den slår ut vår svenska flodkräfta...den finns snart inte kvar:(
Helt rätt, men det är ju då rätt ologiskt att det då skulle vara tillåtet att hålla signalkräftan i våra akvarier.
Det är ju nämligen 100% säkert att just den är bärare av kräftpesten, men det är inte sannolikt att de tropiska kräftarterna är bärare. Så om detta är syftet så borde ju egentligen istället signalkräftan vara förbjuden.
De kunde heller inte säga helt entydigt att lagen gällde akvariekräfta som inte ska släppas ut i naturen utan lagen var skriven och tänkt för införsel och odling av kräftor som sedan skulle eller riskerade sprida sig i svenska vatten
Det är säkerligen helt rätt att lagen är skriven utan att någon tänkt på att kräftor används i akvarier. Dock, inte desto mindre så är lagen faktiskt helt entydig om att det de facto råder ett förbud.
Frågade om de verkligen menade att jag skulle avliva mina och svaret jag fick var att de inte planerade åka runt och spana in privata akvarister och bötlägga dessa och tvinga till avlivning, inte heller konfiskerar eller avlivar de djuren...
Just att lagstiftaren egentligen inte tänkte på att kräftor används i akvarier är nog som du skriver anledningen till att myndigheterna inte har brytt sig om att agera i frågan - än så länge i alla fall.
kräftor ser man ju på vartannat zoo fortfarande och lagen kom 99
Tycker att de var rätt vanliga i handeln för några år sedan, men idag finns de nog ändå i ganska få affärer. Det finns väl inte heller någon större fiskgrossist i Sverige som saluför dom.
Just denna del av artskyddsförordningen gäller från 1 augusti 2003 om jag har förstått lagtexten korrekt.
Signal och flod är tillåtet men de ber om att man inte ska släppa ut dem igen då de kan bära med sig baciller från akvariet ut i våra vatten
Kan gott gälla som en allmän uppmaning - INGA av våra husdjur skall släppas ut i naturen.